آخرین اخبار
کد مطلب: 146885
يادداشت/
توليد دانش‌بنيان و اشتغال آفرين، شعاري براي رهايي از دوران سخت اقتصادي
تاریخ انتشار : 1401/01/01
نمایش : 598
عملي شدن شعار سال ۱۴۰۱ به يک همت و اراده جمعي ابتدا از سوي مسئولين دولت سيزدهم نياز دارد و سپس به حمايت و پشتيباني مردم، اين شعار با توجه به مشکلات کشور از سوي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي مطرح شده و خرد حکم مي‌کند که تمام ظرفيت‌هاي کشور براي عملياتي کردن آن بسيج شوند.
به گزارش سلام لردگان؛ محمدرضا عسکري ارمندي کارشناس ارشد علوم سياسي در يادداشتي نوشت:

مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي (مدظله العالي)، بيش از يک دهه، هر ساله  شعارهاي سالانه را بر محور اقتصاد تعريف مي‌کنند و دليل اصلي آن‌ نيز مشکلاتي است که در حوزه اقتصادي وجود دارد و اين امر تنها با کار جهادي و شبانه روزي مسئولين بهبود خواهد يافت.

شعار سال ۱۴۰۱ نيز بر محور «توليد» مي باشد، زيرا به تعبير مقام معظم رهبري (مدظله العالي)؛  توليد کليد حل مشکلات اقتصادي کشور است. توليد ملّي در واقع راه اصلي عبور از سختي‌ها و دشواري‌هاي اقتصادي براي کشور است. يعني مهم‌ترين مسائل اقتصادي کشور را مسئله‌ توليد، رواج توليد ملّي و رونق توليد ملّي، حل مي‌کند.

اما مسئله مهم در سال ۱۴۰۱ براي مسئولين کشوري اين است که اين امر مهم نبايد در حد شعار بماند و با توجه به ظرفيت‌هايي که وجود دارد اگر اين شعار در حوزه‌هاي توليد دانش بنيان و اشتغال‌زايي در راس برنامه‌ها عملي شود قطعا مي‌توانيم شاهد جهشي بزرگ در اين حوزه و به طور کلي در اقتصاد کشور باشيم و تا حدودي مشکلات اقتصادي که بار سنگين رواني بر دوش مردم گذاشته را کاهش داد.

اما منظور از دانش بنيان در اين شعار چيست؟ قطعا مهم‌ترين و اصلي‌ترين نکته در اين شعار همين مسئله دانش بنيان مي‌باشد، در واقع رهبر خردمند ايران اسلامي با علم و آگاهي زيربناي توليد براي رسيدن به اقتصادي پويا و اشتغال‌زايي جوانان را در يک اقتصاد دانش بنيان تعريف کرده‌اند، به عبارتي علمي شدن توليدات نکته اساسي است که قطعا در دوران تحريم و هر شرايط سختي مي‌تواند استقلال اقتصادي را حفظ کند و اقتصاد را از وابستگي نجات دهد، با بکارگيري اقتصاد دانش‌بنيان مي‌توان علاوه‌بر رفع نقص‌هاي موجود در صنعت کشور، تکنولوژي بومي را با استفاده از دانش بومي گسترش داده و صنعتي بومي را شکل داد تا تحريم‌ها کوچکترين اثري بر اقتصاد و صنعت کشور نداشته باشند البته اين قسمت از کار با سختي‌هاي بيشتري همراه خواهد بود و براي رسيدن به هدف اصلي، تقويت زيربنا که همان اقتصاد دانش بنيان است ضرورت ويژه‌اي دارد.

اما اشتغال‌زايي مسئله بسيار مهمي است که در سال‌هاي اخير به شدت از سمت جوانان مطرح مي‌شود و قطعا در سال جديد نيز يکي از انتظارات جوانان ايراني فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال است، به همين جهت جهاد در توليد و جهاد دانش بنيان يعني کم‌رنگ شدن بيکاري و افزايش اشتغال‌زايي از اهميت دوچنداني برخوردار است.

در نهايت عملي شدن شعار سال ۱۴۰۱ به يک همت و اراده جمعي ابتدا از سوي مسئولين دولت سيزدهم نياز دارد و سپس به حمايت و پشتيباني مردم، اين شعار با توجه به مشکلات کشور از سوي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي مطرح شده و خرد حکم مي کند که تمام ظرفيت‌هاي کشور براي عملياتي کردن آن پاي کار بيايند و در پايان سال شاهد تحقق اهداف نهايي آن باشيم.

انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس